Komende zondag klinkt in de Gertrudiskathedraal voor de dienst ‘Spiegel im Spiegel’ van Arvo Pärt. Deze Estse componist creëert met zijn muziek een geheel eigen atmosfeer. Met een minimaal gebruik van tonen en traag voortglijdende melodielijnen lijkt de categorie ‘tijd’ haar betekenis te verliezen. De eeuwigheid wordt hoorbaar. Pärts muziek brengt zo iets tot klinken van wat in de viering van de eucharistie gebeurt. Tijd en eeuwigheid raken elkaar, sterfelijke mensen krijgen deel aan het gebroken en verrezen Lichaam van Christus.
Pärt hanteert in 'Spiegel im Spiegel' een door hem zelf gevonden compositietechniek: ‘Tintinnabulation’. Deze techniek bestaat uit de combinatie van herhaalde gebroken akkoorden met een melodielijn die stapsgewijs voortschrijdt. Hij verwoordt het zelf als volgt: ‘Tintinnabuli is the mathematically exact connection from one line to another. Tintinnabuli is the rule where the melody and the accompaniment is one. One and one, it is one – it is not two.’
Verder klinken nog de volgende werken: Tijdens de communie: Gottfried Heinrich Stölzel (1690-1749)/Johann Sebastian Bach (1685-1750), Bist du bei mir, BWV 508 & Johann Sebastian Bach, Mit Fried und Freud ich fahr dahin, BWV 616 Na de dienst: Johann Sebastian Bach, Fuga C dur, BWV 545
Een goed weekend gewenst en een mooie zondag!
Foto gemaakt door bruidsfotograaf Rinke Heederik.
Comments