• Floris van Gils

Stabat Mater - Moeder stond door smart bevangen

De eerste maten van het Stabat Mater van Pergolesi behoren misschien wel tot de meest ontroerende maten van de westerse muziek. De tekst van het Stabat Mater heeft vermoedelijk een dertiende-eeuwse Franciscaanse oorsprong. Hoewel aanvankelijk niet geschreven voor liturgisch gebruik, verwierf het in de vijftiende eeuw een plaats als sequentie bij de gedachtenis van de Zeven Smarten van Maria, dat in de Rooms-Katholieke Kerk tegenwoordig wordt gevierd op 15 september, de octaafdag van Maria Geboorte (8 september), de dag na het feest van Kruisverheffing. Het Stabat Mater, een Marialied dat tegelijk Christushymne is, past ook mooi komende zondag, de zondag tussen Maria Geboorte en Kruisverheffing. In het protestantse liedboek is het lied opgenomen in een prachtige dichterlijke vertaling van Willem Wilmink. Zijn vertaling van de eerste strofe is als volgt:


Moeder stond door smart bevangen

en met tranen langs haar wangen

waar haar zoon gekruisigd hing


Pergolesi's verklanking van deze eerste strofe klinkt zondag in de Gertrudiskathedraal na de preek, gezongen door twee cantores.


Verder klinkt er herdersmuziek, dit in verband met de evangelielezing uit Lukas over het ene verloren schaap dat wordt gezocht door de herder (pastor) en vervolgens met blijdschap op de schouders wordt genomen. De eerste delen van de Pastorale van Johann Sebastian Bach klinken voor de dienst, het laatste deel klinkt na de dienst.


Op de foto ziet u Pergolesi die, zoals het verhaal gaat, het slotduet van het Stabat Mater op zijn sterfbed componeerde.


P.S.: Een artikel van mijn hand over het Stabat Mater in de versie van het Liedboek verschijnt binnenkort in het tijdschrift Vieren


Een mooi weekend gewenst en een goede zondag!


11 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven